Kommande konserter

Tid
lördag 2 februari kl. 18:00 DirigentNicklas StrandbergKonsertmästareAnnelie RydSolisterStora Kyrkans Solistensemble

Stora kyrkan - Östersund PrisFri Entré

Opera i Stora Kyrkan/Skandinaviskt uruppförande

Klangen av Guds Uppenbarelse (Der Klang der Offenbarung des Göttlichen)

Musik: Kjartan Sveinsson

Text: Halldór Laxness

Scenografi: Göran Strand

Dirigent: Nicklas Strandberg

Ensemble: Stora Kyrkans SolistEnsemble

Orkester: Östersunds Orkesterförening

När Olafur, huvudpersonen i Halldór Laxness novell ”World Light” (Heimsljós) tillfälligt flyr från sin nedbrytande fosterfamilj, möter han i natten, vid den karga isländska kusten, ur vågornas våldsamma brytningar en uppenbarelse. En uppenbarelse som han väljer att benämna ”Klangen av Guds Uppenbarelse. Denna händelse följer honom genom hela livet, antingen som en längtan eller som en påtaglig närvaro.

Laxness novell längtar efter skönheten, den både bygger upp och plockar isär. Boken ställer frågan ”Kan konstnären förändra världen eller är konstnären bara på en meningslös jakt efter skönheten”. Boken är samtidigt väldigt ironisk och varm, en levande berättelse över, möjligtvis, Laxness eget sökande.

Kjartan Sveinsson, före detta medlem i den Isländska gruppen Sigur Rós, har skrivit musik till denna fantastiska berättelse. Musiken är en Opera, Kyrkopera, i fyra akter men helt utan mänskliga aktörer. Istället är det klangen, musiken och scenografin som står i fokus. Musiken kan närmast beskrivas som farligt intagande, mjukt tröstande och allt däremellan.

Musiken uruppfördes i februari 2014 på Berlins Volksbühne-teater, där Sveinsson samarbetade med den tyska filmorkestern Babelsberg och Filmchor Berlin. Det är Kjartan Sveinssons första soloprojekt efter 15 år i det isländska rockbandet Sigur Rós, där han var keyboardist mellan 1998 och 2013.

Der Klang der offenbarung des Göttlichen har bara spelats tidigare i Berlin. Detta blir alltså skandinaviskt uruppförande med tonsättarens bifall. Verket finns ännu inte i tryck och därför har Kjartan Sveinsson försett både ensemble och Orkester med sina egna noter.

Stora kyrkans Solistensemble är en nystartad ensemble i projektet Körtrappan som Östersunds församling lanserade hösten 2018. Ensemblen består av solister som handplockats för att utgöra spjutspets som en professionell elitkör. ”Klangens av Guds uppenbarelse” är ensemblens första egna projekt.

Östersunds Orkesterförening är en ideell förening som varit en vital del av Östersunds musikliv i över 100 år. I orkestern möts tonåringar och pensionärer, professionella och glada amatörer i musiken. Idag har Orkesterföreningen ett 50-tal aktiva medlemmar och ger som regel fyra konserter på ett spelår. Orkesterföreningen har genom åren framträtt i en mängd olika musikaliska sammanhang och samarbetat med flera färgstarka och välkända dirigenter och solister. Vår hemvist i Östersund idag är Folkets Hus/OSD, där vi repeterar.